diumenge, 25 de gener del 2009

Esmenes a la LEC enviades als grups parlamentaris: CIU, PSC, ERC i ICV


Ens dirigim a vostè en aquests moments que s’està discutint el projecte de la primera Llei d’Educació de Catalunya per tal que es tingui en consideració allò que estem reclamant des de fa ja molt de temps. No cal dir que ens hauria agradat poder comparèixer a la Comissió d’Educació i Universitats per tal de poder explicar la nostra posició i les nostres demandes amb molta més claredat i millors raonaments, però veient la impossibilitat de fer-ho sí que ens agradaria que tingués en compte aquests suggeriments que ara li fem arribar per escrit.

Antecedents
Fa ja força anys que totes les escoles de Manlleu i de Vic, així com la pràctica totalitat de les escoles de la comarca d’Osona, varen apostar per treballar i assumir conjuntament els reptes que plantejava la nova realitat social. Aquesta aposta, tot i ser complexa i no exempta de dificultats, ha contribuït decisivament a la cohesió social i ha estat elogiada i reconeguda per moltes entitats i institucions del nostre país.

Formem part, per tant, d’unes escoles on es fa un servei públic amb tots els ets i uts. Un servei que consisteix bàsicament a escolaritzar tot tipus d’alumnat (només cal veure les darreres dades d’escolarització als nostres pobles i ciutats per constatar això que estem dient).

Paral·lelament, però, a tota aquesta realitat hi ha hagut, i hi ha, una altra realitat, segurament molt menys coneguda, i que són les condicions de treball discriminatòries dels professionals d’aquestes escoles amb les dels professionals de l’escola pública. Unes condicions que bàsicament es tradueixen en més hores de treball (210 hores més a la Secundària i 65 més a la Primària) i també en menys remuneració. Aquest fet, a més de ser enormement injust, de ben segur que també repercuteix en la qualitat de la feina, ja que una jornada de treball més llarga incideix negativament en el resultat final. És per tant, per a nosaltres, també un tema de salut laboral i tots sabem avui les dificultats que tenim per poder exercir la nostra professió.

Pacte Nacional per a l’Educació
La firma del PNE el març de 2006 amb la creació i posada en marxa del Servei Públic Educatiu i la implantació dels contractes-programa obre importants expectatives de millora per a les nostres escoles. Millora, i alhora també reconeixement a tots aquells centres escolars que afronten solidàriament la nova realitat social del nostre país, escolaritzant milers de nois i noies procedents de la immigració.

El PNE també obre expectatives, per primera vegada en molts anys, de reconèixer que els drets dels professionals de l’escola concertada han de ser els mateixos que els drets dels professionals de l’escola pública, és a dir que si fem les mateixes funcions hem de tenir les mateixes condicions, altrament dit a igual treball igual salari.

Recordem què diu exactament el PNE quant a professorat:

4. Professorat dels centres docents concertats
Continuació del procés d’homologació de les condicions laborals i d’analogia retributiva. En el marc de la posada en marxa del servei públic educatiu i amb relació al professorat que en règim de contractació laboral presta els seus serveis en centres concertats, totes les parts signants consideren necessari continuar el procés d’homologació de les condicions laborals i d’analogia retributiva amb el personal docent públic, tot i respectant el seu règim contractual i el manteniment del pagament delegat. A aquests efectes, en el marc de la Comissió de seguiment del sector privat formada per les entitats patronals i els agents socials, es crearà un grup de treball que concreti aquest procés d’homologació durant la vigència d’aquest pacte.
En el marc d’implantació dels contractes-programa, el Departament d’Educació aportarà els recursos per atendre els compromisos relatius a l’homologació de les condicions laborals contemplades en el paràgraf anterior i adoptades en el marc de les negociacions entre el Departament d’Educació, les organitzacions patronals i els sindicats.
El Govern es compromet anualment a incloure als Pressupostos les partides que en cada moment s’acordin per avançar en aquest procés.

És evident, però, que gairebé tres anys després de la signatura del Pacte el compliment d’aquests acords continuen sense materialitzar-se.

S’ha oblidat, incomprensiblement, dels professionals que un dia, i un altre també ajudem a fer possible aquest Servei Públic Educatiu, en especial a les escoles on ja s’han implantat els contractes-programa.

Com sabeu, fins a dia d’avui, la resposta tant la del Departament d’Educació com la de les patronals de la concertada ha estat mirar cap a un altre costat.

Projecte Llei d’Educació
Ara, però, al nostre entendre, amb l’elaboració de la Llei d’Educació de Catalunya és possible corregir aquest greuge que com a professionals de l’educació estem patint des de fa ja anys.
Pensem, i per tant proposem, que paral·lelament a la implantació dels contractes-programa que fan possible el camí cap a la gratuïtat, s’homologuin les condicions laborals dels professionals d’aquests centres amb les dels professionals de l’escola pública.
Per tot això els suggerim la següent esmena i per tant caldria afegir a la disposició transitòria segona un tercer punt (en vermell):

Disposicions transitòries
Segona
Homologació retributiva i de condicions de treball del professorat dels centres que presten el Servei d’Educació de Catlunya

3. En els centres privats concertats que estableixen un contracte programa amb l’Administració Educativa es realitzarà l’homologació immediata de plantilles, jornada i horari lectiu dels professionals d’aquests centres en relació als professionals de l’ensenyament públic.

Entenem, com ja hem dit altres vegades, que igualar les condicions laborals dels professionals de les dues xarxes no és una qüestió menor, és una qüestió de justícia i un benefici per a tothom que ha de permetre al nostre país tenir una comunitat educativa única i de qualitat.
Molts agraïts per la seva atenció i restem a la seva disposició.

Osona, 21 de gener de 2009

GRUP DE MESTRES I PROFESSORS/RES DE LES ESCOLES CONCERTADES D’OSONA AMB CONTRACTE PROGRAMA