dimarts, 23 de juny del 2009

Nota de premsa: 25 de juny de 2009

Lliurament de Signatures de suport a l’esmena 1729 a la LEC dels Mestres i Professors/es de les Escoles Concertades de Catalunya amb Contracte Programa


Més de 620 mestres i professors/es d’escoles concertades de Catalunya amb Contracte Programa, concretament de Manlleu, Vic, Torelló, Sant Hipòlit de Voltregà, Sant Julià de Vilatorta, Barcelona, Girona, Badalona, Martorell, Solsona, Olot, Figueres i Gironella, mitjançant la nostra signatura, que hem fet arribar a tots els Grups Parlamentaris, volem donar suport a l’esmena 1729 presentada pel Grup Parlamentari ICV-EUiA i alhora demanem i reclamem als Grups Parlamentaris de CiU, ERC i PSC-CPC que reconsiderin la seva posició expressada a la Comissió d’Educació i Universitats el passat mes de maig, i que votin favorablement l’esmentada esmena en el Ple del Parlament de Catalunya que tindrà lloc el proper 1 de juliol.
L’esmena 1729 diu exactament el següent:
«A la disposició transitòria segona, afegir un punt 33. En els centres privats concertats que estableixen un contracte programa amb l’administració educativa es realitzaran l’homologació immediata de plantilles, jornada i horari lectiu dels docents d’aquests centres en relació als de l’ensenyament públic
Estem parlant de centres privats concertats amb contracte programa que assumim, conjuntament amb l’escola pública, tota la realitat social. Escoles on s’ha apostat per la cohesió social, amb determinació i convenciment que aquesta és la millor opció possible. Aquesta aposta, tot i ser complexa i no exempta de dificultats, ha contribuït decisivament a evitar fractura social en els nostres pobles, barris i ciutats i és una tasca que sovint ha estat elogiada i reconeguda per moltes entitats i institucions del nostre país, com p.ex. el Síndic de Greuges, que en l’informe extraordinari de maig de 2008 sobre la Segregació Escolar a Catalunya diu:
"(...) hi ha municipis amb presència elevada d’alumnat escolaritzat al sector concertat, però que mantenen nivells baixos de segregació escolar. Són casos en què es poden reconèixer polítiques locals actives en la lluita contra la segregació i en què els efectes són visiblement positius. Vic i Olot són dos exemples coneguts d’aquestes bones pràctiques. En ambdós municipis l’ajuntament va ser especialment actiu a cercar vies d’implicació dels centres concertats en el procés d’escolarització de l’alumnat d’origen immigrat. (...)"
Formem part, per tant, d’unes escoles on es fa un servei públic amb tots els ets i uts. Un servei que consisteix bàsicament a escolaritzar tot tipus d’alumnat (només cal veure les darreres dades d’escolarització als nostres pobles i ciutats per constatar això que estem dient).
Paral·lelament, però, a tota aquesta realitat hi ha una altra realitat, sovint molt menys coneguda, i que són les condicions de treball discriminatòries dels professionals d’aquestes escoles concertades amb contracte programa amb les dels professionals de l’escola pública. Unes condicions que bàsicament es tradueixen en més hores de treball (210 hores més a la Secundària i 65 més a la Primària) i també en menys remuneració. Aquest fet, a més de ser enormement injust, de ben segur que també repercuteix en la qualitat de la feina, ja que una jornada de treball més llarga incideix negativament en el resultat final. És per tant, per a nosaltres, també un tema de salut laboral i tots sabem avui les dificultats que tenim per poder exercir la nostra professió.
Entenem doncs que el Parlament del nostre país té una oportunitat immillorable de demostrar amb fets, de donar suport a un model d’escolarització compartida i de voluntat de cohesió social que esperem que els nostres representants polítics valorin adequadament.
No és possible construir, ni mantenir, un model equilibrat i cohesionat, si es discrimina a una part considerable de professionals.
Esperem que els nostres representants, que molt sovint ens donen la raó i elogien la nostra tasca, que no deixaran coix el model, obviant a una part dels professionals que treballem en aquestes escoles concertades amb contracte programa, i corregiran aquesta anomalia votant favorablement l’esmena 1729 el proper 1 de juliol.

25 de juny de 2009
GRUP DE MESTRES I PROFESSORS/ES D’ESCOLES CONCERTADES DE CATALUNYA AMB CONTRACTE PROGRAMA